Omatoimi- ja seikkailumatkat lähelle ja kauas - TieKutsuu

Kokemuksia Thaimaassa

kirjoittanut Terho Sormunen
Palkittu matkakirjoituskilpailussa 11 / 2007

Olemme juuri päässeet paikoillemme ja kiinnittäneet turvavyömme lennolla BA10. Lentokone odottaa nousulupaa Suvarnabhumi International-lentoasemalla Bangkokissa. Kone on lähtenyt Sydneystä Australiasta päämääränään Lontoo. Lähtöluvan saatuaan koneen suihkumoottoreiden äänet voimistuvat ja jarrujen vapauduttua kone syöksähtää liikkeelle ja kiihdyttää nopeuttaan kiitoradalla. Yhtäkkiä suihkumoottorien äänet vaimenevat ja sillä  hetkellä maailman suurin matkustajakäytössä oleva Boeing 747-400 jarruttaa voimakkaasti. Vauhdin pysähdyttyä British Airwaysin kone kaartaa takaisin kohti lentoasemaa.

Tulimme puolisoni Saijan kanssa Thaimaahan edellisenä lauantaina Sydneystä lähteneellä BA10 lennolla. Bangkokista jatkoimme sunnuntaiaamuna Air Asian lennolla Phukettiin. Saijan veli Juha oli meitä vastassa lentoasemalla. Kuuma ja kostea trooppinen ilma sai paidan kostumaan ennen kuin auton ilmastointilaite sai jäähdytettyä ilman siedettäväksi. Tilavalla Hondalla Juha kiidätti meidät nopeasti kotiinsa vartioidulle asuinalueelle lähelle Chalongin temppelialuetta. Juhan lapset halusivat Saija-tädin uimaan asuinalueen clubille heti kun aamupala oli syöty. Minä sain luvan jäädä päiväunille, edellinen yöhän meiltä oli jäänyt ilman yöunia.

Thaimaan kauppaliikkeet ovat ostosparatiiseja suomalaisille ostosmatkailijoille. Parhaat tavaratalot Big C:n ja Central Festivalin löysimme Läntiseltä Chacfa- kadulta. Patong Beachin lähellä Jungceylonin alueella oli suurin saaren tavarataloista ja myös paljon pienempiä kauppaliikkeitä. Turistialueella ja Phuketin keskustassa tiesimme olevan paljon basaareja, niihin emme tällä kertaa ehtineet tutustua. Kaupoissa ihastelimme meille edullisia hintoja. Tiesimme, että hinnat ovat vielä edullisempia paikallisten pikkuliikkeissä. Juha kertoi ystävänsä säästävän moninkertaisesti apulaisen palkan, kun apulainen hankkii ruokatarvikkeet näistä edullisista liikkeistä.

Maanantaiaamuna suunnistimme Karon Beachille lenkkeilemään. Varasimme juomapullot mukaan ja lähdimme varpaat paljaina ilman paitaa kävelemään veden rajassa beachia edes takaisin. Onneksemme päivä oli pilvinen, muuten olisimme polttaneet selkämme pahasti tuolla retkellä. Sade saapui, kun lenkki oli takana. Niinpä siirrymme tutustumaan Kata Beachin palveluihin. Niska ja jalkahieronta, sekä jalkahoito olivat sopivan edullisia, joten jäimme pitämään sadetta. Thaimaassa kulkiessa ei voi olla ajattelematta suurta katastrofia, joka muutama vuosi sitten järkytti koko maailmaa. Tsunami joulukuussa 2004 jätti Phuketin suurelta katastrofilta. Saarella kuoli noin 250 henkeä, koko Thaimaan alueella Tsunamissa kuoli 250.000 henkeä (lähes saman verran kuin Keski-Suomessa on asukkaita).

Sään pilvisyydestä ja satunnaisista sateista huolimatta oli sen verran lämmin, ettei Saijakaan halunnut olla joka päivä aurinkoa ottamassa beachillä. Vesi meressäkin oli ainakin 30 asteista, joten sekään ei paljoa vilvoittanut. Ruoka Thaimaan ravintoloissa oli niin edullista, ettei sen valmistamista kannattanut edes harkita. Saatavilla oli länsimaisia ruokia ja edullisia thaimaalaisia ruokia. Thaimaalainen ruoka osoittautuikin erittäin maukkaaksi, kun vain ensin selvitti mitä oli tilaamassa. Kaupungilla autolla liikkuminen oli oma kokemuksensa. Mopoilijat olivat suuri turvallisuusriski liikenteessä, niitä vilahti eteen milloin mistäkin suunnasta.

Liikkuminen päiväsaikaan kaupungissa on länsimaalaisillekin turvallista. Chalongin temppelialueella käydessämme Juha kertoi norjalaisesta ystävänsä ystävästä, joka tuhkattiin tuossa temppelissä. Hänet oli ryöstetty ja tapettu kolme viikkoa aikaisemmin iltamyöhällä Kata Noi Beachin lähistöllä.

Uskonnolliset tavat saarella hätkähdyttävät länsimaalaisia. Ensimmäisenä aamuna ohitimme kulkueen, johon kuuluvat olivat tehneet itselleen erilaisia lävistyksiä. Silmiinpistävin joukossa oli nuori mies, joka oli laittanut kaksi miekkaa ristiin suuhunsa puhkaisten näin molemmat poskensa. Suurin osa thaimaalaisista on buddhalaisia. Heidän temppeleitä näkee runsaasti Thaimaassa liikkuessa. Suurikokoinen, 45-metriä korkea, Buddhan patsas on valmistumassa kukkulalle Chalongin ja Kata Beachin välille. Kaupungissa liikkuessa huomasimme vain yhden kansainvälisen kristillisen seurakunnan rukoushuoneen.

Bangkokin lentokentällä koneemme ruumaa alettiin ensin tyhjentää. Sitten tulivat bussit, jotka siirsivät matkustajat takaisin lentoasemalle. Aamuyöstä meidät siirrettiin busseilla lähes tunnin matkan päähän Miracle Grand Convention Hotelliin. Sisään kirjoittauduttuamme pääsimme hotellihuoneeseen nukkumaan. Aamulla meille oli katettu aamupala alakerran ravintolaan. Vähitellen alkoi tulla englanninkielisiä kirjeitä, joissa kerrottiin teknisestä viasta joka esti koneen nousun kentältä. Vaillinaisella kielitaidolla kirjeitä ilman sanakirjaa oli aika vaikea tulkita. Soitinkin Juhalle ja sain hänen puolisoltaan hieman apua käännösvaikeuksiimme.

Omaa hartaushetkeä siinä pitäessäni luin tekstin Apostolien teoista, jossa sanottiin: "minä olen sinun kanssasi." Tuon jälkeen päätimme mennä vaihtamaan vähän rahaa ja lähteä hetkeksi katselemaan Bangkokin nähtävyyksiä. Receptionissa  rahaa vaihtaessani virkailija kysyi selvällä suomen kielellä: "Puhutko sinä suomea?" Tämän jälkeen meillä oli hotellin puolesta oma tulkki käytettävissä tarvittaessa. Ruuastakaan ei ollut puutetta. Lounas runsaasta seisovasta pöydästä ja illallinen tarjoiltuna BA10:n matkustajille kuuluivat ohjelmaan. Illalla pakkasimme laukkumme ja siirryimme bussilla takaisin lentoasemalle. Siellä meille etsittiin ensin jatkolento Lontoosta Helsinkiin, jonka jälkeen meidät buukattiin Sydneystä tulleeseen Qantas Airwaysin lennolla QF1. Kahdentoista tunnin lennon jälkeen olimme Lontoossa, josta lensimme Finnairin koneella Helsinkiin.