
Tarinan mukaan viimeisillään oleva prinsessa Maya Devi pysähtyi virkistäytymään kauniille paikalle lammen rantaan matkallaan halki viidakon. Peseytyessään lammessa hän huomasi synnytyksen olevan käsillä. Juuri ja juuri hän ehti nousta rannalle bodhi-puun varjoon ja synnytti siinä pojan, Siddhartha Gautaman, Buddhan. Oli vuosi 563 eKr ja paikka oli Lumbini.
Maya Devi-temppeli. Sisällä on kuvaaminen kielletty ruuhkaantumisen välttämiseksi.
Pyhän bodhi-puun varjossa välinpitämätön munkki jakeli siunauksiaan minkä lehden lukemiselta jouti.
Arkeologisten tutkimusten perusteella on pystytty osoittamaan Buddhan syntymäpaikka. Tänä päivänä paikalle on rakennettu Maya Devi-temppeli. Kun seisoo temppelin edustalla "lammen", vesialtaan äärella, voi helposti kuvitella: tuossa lammessa Maya Devi kylpi ja tuossa on se bodhi-puu, jonka varjossa Buddha syntyi. Mutta tarkka syntymäpaikka on temppelin sisällä. Arkeologisten kaivausten sydämessä on intialaisen keisari Ashokan 300-luvulla eKr pyhiinvaelluksellaan asettama kivilaatta syntymäpaikan merkiksi.
Sri Lankalainen matkanjohtaja ja sikäläisen suositun temppelin johtaja olivat tuoneet viidentoista
uskontoturistin ryhmän tutustumaan buddhalaisuuden pyhimpiin paikkoihin Intiassa ja Nepalissa.
Heiltä saimme tarkennuksen, että Lumbinissa ei suinkaan ole syntynyt Buddha, vaan hänen
maallinen olomuotonsa, prinssi Siddhartha Gautama.
Maya Devi-temppeli on Lumbinin hengellinen keskus ja yksi buddhalaisuuden tärkeimmistä pyhiinvaelluskohteista. Temppeli on rakennettu keskelle kymmenen neliökilometrin laajuista puistomaista temppelialuetta, jonka on suunnitellut japanilainen Kenzo Tange vuonna 1978. Alueesta on muodostunut buddhalaisuuden "maailmannäyttely" ja hengellisyyden kohtaamispaikka yli rajojen.
Koska temppelialue on Etelä-Nepalin kuumuudessa liian laaja käveltäväksi, on mukavin tapa kiertää kohteesta toiseen vuokrapolkupyörä tai vaikkapa riksha.

Aidatun temppelialueen puistomainen metsä on yhteisön käytössä. Puiden katveessa voi nähdä puhveleita ja vuohia laitumella. Kyläläiset hakevat sieltä karjalleen heinää ja lehväksiä sekä risuja polttopuuksi.
Marmorinen Thaimaan kuninkaallinen luostari hehkuu norsunluun valkoisena.
Japanilaiset ovat rekentaneet puistoalueen pohjoispuolella sijaitsevan Maailmanrauhan Pagodan.
Ruuhka-aika pääkadulla.
Itse Lumbini on pölyinen ja rauhallinen kylä, jonka palvelut ovat keskittyneet T-risteykseen aivan temppelialueen pääportin tuntumaan. Kylä on kehittynyt viimeisen 30 vuoden aikana huomattavasti, sillä jatkuva pyhiinvaeltajien virta ja hiljalleen lisääntynyt turismi on pakottanut Lumbinin vastaamaan kysyntään. Moderneja hotelleja on rakennettu ja rakennustyöt jatkuvat edelleen, usein taustalla ovat ulkomaalaiset sijoittajat.
Sadhu porakaivolla.
Viimeisenä iltanamme Lumbinissa kuulimme voimakasta soittoa, laulua ja rummutusta, joka kesti aina pikkutunneille asti. Majapaikkamme isäntä kertoi, että nyt on pyhien miesten, sadhujen festivaaliaika ja se kestää yhdeksän päivää. Aloittavat aamuisin ja taas iltamyöhällä. Harmittelimme, kun emme päässeet tapahtumaa illalla katsomaan. - Ei sinne ole pimeässä turvallista mennä, tiellä on paljon kulkukoiria ja puhvelitkin saattavat olla vapaana.
Tuo festivaali saa jäädä seuraavaan kertaan, ehkäpä tulemme 10 vuoden kuluttua uudelleen. Ja silloin Lumbini on varmasti aivan toisenlainen kaupunki, kenties Nepalin huomattavin turistikohde.
Zhong Hua-luostarin harmoninen ja silmää viehättävä pagoda-tyylinen sisäänkäynti.
Istuva Buddha.
Historiallisten vasallikuninkaiden vartijat Virupaksa ja Vaisravana.

Luostarin vehreä sisäpiha.
Kiinan ja muiden maiden temppeleiden edustoilla on uskonnollisen rihkaman kaupustelijoita.
Pappisseminaari hypnoottisella aamumantralla eli rukouksella.
Nuoret pojat tulevat eripuolilta Nepalia, Intiaa, Bhutania ja muita buddhalaisia maita papin peruskoulutukseen Lumbiniin. Lukemista, kirjoittamista ja uskontoa sisältävän viiden kuukauden jakson jälkeen siirtyvät toisiin paikkoihin jatkokoulutusta varten. Tavoitteena on kouluttaa pappeja ja laamoja eli oppineita miehiä vuoristoheimojen tarpeisiin.
Valtava mandala Buddhan elämästä.